lørdag den 5. november 2011

Drømmen

Skrevet ca. 2007

Jeg er mor. Ikke lige nu, men på et tidspunkt længere ude i livet, da er jeg mor.
Jeg er mor til nogle børn, jeg ikke kender endnu. Men det kommer jeg til.
Det er vigtigt, at der kommer nok af dem. For ind imellem vil jeg, når jeg bliver mor, gerne have fred. Når det sker, er det godt for børn, hvis der er flere af dem.

De bliver smukke og beskidte og støjende. De bliver kloge og grimme og fulde af sår på knæene.
De bliver mine. Og jeg bliver mor. Sådan bliver det.

Når jeg bliver mor, og ikke vil have fred, så vil jeg gerne bruge min tid sammen med dem.
Så vil jeg gerne binde deres knuder og deres galskab op. Når jeg bliver mor, vil jeg gerne lære dem at holde af grønlangkål og hinanden.
Jeg vil elske at bilde dem historier på ærmet, lyve for dem i kærlighedens og fantasiens navn og lytte til deres drømme.

Jeg kludrer nok i det, når jeg bliver mor. Jeg vil sikkert blive lidt af en kluddermor, og komme til at bytte rundt på deres madkasser og gymnastiksko. Måske kommer jeg endda til at bytte rundt på deres navne.
Men det kan jeg jo undgå, hvis de alle sammen hedder det samme.
Derfor vil jeg navngive alle mine børn ”Torben”. De må også gerne få andre navne. Navne som Thøger, Marie, Mikkel, Thomas og Lisa, men de skal også hedde Torben – alle sammen!

De vil få lov til at kravle en hel masse. Både op og ned. Og rundt i gul, blå og rød maling. Så laver vi en kunstudstilling, og jeg lærer dem at interessere sig for andres drømme.

Deres far vil kysse mig og kalde mig en slank hval, når jeg for Gud ved hvilken gang fortæller ham, at der er en lille ny Torben på vej.

Jeg er mor, det er min drøm.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar